سهمیه بنزین همچنان اشتباه است

سهمیه بندی بنزین همچنان غلط است!

دولت آینده باید بتواند با اصلاحات ساختاری، مانع از ورود شوک مجدد افزایش قیمت بنزین به جامعه شود و همچنین باید شیوه سهمیه بندی آن را نیز بازنگری کند.

به گزارش راهبرد معاصر؛ رشد روزافزون مصرف فرآورده‌های نفتی در ایران اگرچه به معنای پیشرفت اقتصادی نسبت به گذشته قلمداد می‌شود اما در عین حال، این افزایش مصرف در مورد آن دسته از فرآورده‌های نفتی مانند بنزین که عمدتا جنبه مصرف عمومی داشته و نقش مستقیمی در تولید ندارند، نشان دهنده یک ضرر بزرگ به اقتصاد کشور است.

همزمان با شروع به کار صنایع خودروسازی در ایران در دهه ۳۰ شمسی، مصرف این فرآورده نفتی نیز همواره در کشورمان رو به رشد بوده تا حدی که ظرفیت پالایشگاهی کشور از دهه ۸۰ شمسی دیگر پاسخگوی این نیاز نبود و واردات بنزین تبدیل به یکی از اجزای مهم قوانین بودجه‌ای کشور شد. سهمیه بندی مصرف این فرآورده نفتی استراتژیک در تیرماه سال ۱۳۸۶ با هدف بهینه سازی مصرف سوخت آغاز شد.

در ابتدا بر اساس این طرح برای مالکان خودرو‌ها به صورت یکسان، سهمیه در نظر گرفته شد که مشکلاتی مانند فروش غیرقانونی سهمیه‌ها را در پی داشت به همین دلیل تصمیم بر آن شد تا برای خودرو‌های متفاوت، سهمیه‌های مختلفی در نظر گرفته شود که این اتفاق رخ داد.

مروری بر روند افزایش قیمت بنزین

همزمان با طرح سهمیه بندی بنزین، قرار بر این بود که قیمت آن نیز به صورت پلکانی تغییر کند چرا که این فرآورده نفتی، یکی از راهبردی‌ترین حامل‌های انرژی در کشور ما و بسیاری از کشور‌های جهان است و به همین دلیل، تغییرات قیمت آن همواره با شوک ها، حساسیت‌ها و حرف و حدیث‌های زیادی همراه می‌شود.

همانطور که گفته شد، بنزین یکی از فرآورده‌های نفت خام است. بنابراین، نوسانات قیمت نفت خام تاثیر زیادی بر قیمت و به تبعیت از آن، تقاضا و عرضه آن در کشور‌های مختلف دنیا دارد، اما در کشور ما، به دلیل این که این فرآورده نفتی تحت تاثیر یک نظام یارانه محور قرار گرفته، تغییرات قیمت نفت خام، روی قیمت بنزین خود را نشان نمی‌دهد.

قیمت بنزین در ایران، در ابتدای انقلاب یک تومان (ده ریال) بود و تا سال ۱۳۵۹ تغییری نداشت اما در این سال دولت وقت، قیمت بنزین را به سه تومان افزایش داد. نرخ سه تومانی بنزین تا سال ۱۳۶۹ ثابت بود و سپس، دولت سازندگی یک بار در سال ۱۳۶۹ قیمت آن را به پنج تومان برای هر لیتر و بار دیگر در سال ۱۳۷۴ به دو برابر، یعنی ده تومان برای هر لیتر افزایش داد.

سهمیه بندی بنزین و شروع ماجرای دو نرخی و تک نرخی کردن‌های سلیقه‌ای آن

قیمت بنزین در این بازه زمانی روند زمانی مشخصی برای افزایش یافتن نداشت اما پس از سال ۱۳۷۴، تا سال ۱۳۸۶ یعنی همزمان با شروع طرح سهمیه بندی، شاهد افزایش سالیانه بود؛ به طوری که در سال ۱۳۸۵ به ۸۰ تومان رسید و در سال ۱۳۸۶ نیز با دو نرخی شدن، قیمت ۱۰۰ تومان را برای بنزین دولتی و ۴۰۰ تومان را برای بنزین آزاد تجربه کرد. البته، در بازه زمانی سال ۱۳۸۳ تا ۱۳۸۵، این افزایش سالیانه نرخ بنزین به دلیل تصویب قانون تثبیت قیمت‌ها توسط مجلس هفتم و منع دولت از افزایش قیمت مواد سوختی و کالا‌های عمومی به شیوه دستوری، صورت نگرفت.

سال قیمت دولتی (تومان) قیمت آزاد (تومان)
1357 1 1
1358 1 1
1359 3 3
1360 3 3
1361 3 3
1362 3 3
1363 3 3
1364 3 3
1365 3 3
1366 3 3
1367 3 3
1368 3 3
1369 5 5
1370 5 5
1371 5 5
1372 5 5
1373 5 5
1374 10 10
1375 13 13
1376 16 16
1377 20 20
1378 35 35
1379 38.5 38.5
1380 45 45
1381 50 50
1382 65 65
1383 80 80
1384 80 80
1385 80 80
1386 100 400
1387 100 400
1388 100 400
1389 400 700
1390 400 700
1391 400 700
1392 400 700
1393 700 1000
1394 1000 1000
1395 1000 1000
1396 1000 1000
1397 1000 1000
1398 1500 3000
1399 1500 3000
1400 1500 3000

جدول افزایش قیمت بنزین از سال ۱۳۵۷ تا کنون

نمودار قیمت بنزین

نمودار افزایش قیمت بنزین از سال ۱۳۵۷ تا کنون

از سال ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۳، بنزین با شیوه دو نرخی هر سال شاهد افزایش پلکانی قیمت بود، تا هم به قیمت واقعی خود نزدیک‌تر شود و هم شاهد کاهش مصرف آن در خودرو‌های شخصی باشد، اما به یکباره، یعنی از ششم خردادماه سال ۱۳۹۴، دولت یازدهم تصمیم گرفت که نرخ آزاد بنزین در آن زمان یعنی هزار تومان را به عنوان قیمت ثابت برای هر لیتر از این فرآورده نفتی در نظر بگیرد. این ماجرا سبب شد تا به دلیل شوک ناگهانی به مصرف کنندگان عمده بنزین یعنی خودرو‌های شخصی، صف‌های طویلی در جایگاه‌های عرضه سوخت تشکیل شود.

افزایش نگران کننده مصرف بنزین پس از لغو سهمیه بندی

دولت و وزارت نفت، دلیل این تصمیم خود را فسادزا بودن سیستم دو نرخی بنزین عنوان کردند. این اتفاق در شرایطی رخ داد که سهمیه بندی بنزین تا حدودی توانسته بود میزان مصرف بنزین را در کشور کنترل کند، اما پس از لغو این سهمیه بندی، شرایط مصرف به گونه‌ای رقم خورد که منصور ریاحی، مدیرعامل وقت شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در تاریخ سی ام تیرماه ۱۳۹۶، گفت: میزان مصرف بنزین در فروردین ۹۶ در مقایسه با فروردین سال گذشته هشت درصد رشد داشت و چنانچه نتوانیم این روند صعودی مصرف بنزین را کنترل کنیم، دولت و مجلس باید مصوباتی در خصوص تغییر قیمت یا سهمیه بندی داشته باشند!

 

این افزایش مصرف به چند دلیل نگران کننده بود؛ یکی این که کشور به تازگی موفق شده بود با تکمیل پالایشگاه ستاره خلیج فارس، در تولید بنزین مورد نیاز داخل کشور خودکفا شود و دیگر این که، در اوج شدید ترین تحریم ها علیه نفت خام ایران، بنزین به عنوان یک فرآورده که مورد نیاز کشورهای مختلفی است، عملا تحریم پذیر نبود و منبعی برای ورود ارز به کشور شده بود. بنابراین این افزایش مصرف می توانست به طور همزمان، خودکفایی و صادرات بنزین را تهدید کند.

سرانجام دولت یازدهم مجددا در اردیبهشت سال ۱۳۹۸ از تصمیم خود برای دو نرخی کردن و سهمیه بندی بنزین خبر داد، اما زمان دقیق آن را مشخص نکرد تا این که در نهایت، در تاریخ ۲۴ آبان ماه ۱۳۹۸، خبر سهمیه بندی و افزایش قیمت مجدد بنزین مردم را شوکه کرد و حوادث تلخی را رقم زد.

در حالی که رئیس جمهور اعلام کرده بود صبح جمعه بیست و چهارم آبان ماه ۹۸ از افزایش قیمت بنزین مطلع شده و به نوعی مقصر را وزارت نفت دانسته بود، بیژن زنگنه وزیر نفت در تاریخ بیست و پنجم شهریورماه سال گذشته در صحن علنی مجلس، در مورد سخنان علیرضا زاکانی رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس و نامزد فعلی انتخابات ریاست جمهوری که تصریح کرده بود، ۱۵۰ هزار میلیارد تومان به دلیل لغو سهمیه‌بندی بنزین خسارت دیدیم، گفت: مگر سهمیه‌بندی بنزین را من لغو کردم؟ سهمیه‌بندی بنزین تصمیم دولت بوده و مجلس نیز در زمان خودش هیچ مخالفتی با آن نکرد.

زنگنه توضیح داد: تصویب سهمیه بندی بنزین در سال ۱۳۹۴ تک نرخی شد و هیچ کسی هم به این اعتراض نکرد. حالا از من بعد از ۵-۶ سال می‌پرسند چرا این مصوبه در دولت تصویب شده؟ افزایش مصرف هم ناشی از آن نبوده است!حذف کارت سوخت، اشتباه دستگاه‌های تصمیم گیر در صنعت نفت

این پاسکاری مقصر در حالی صورت می‌گیرد که حتی افرادی که عملکرد وزارت نفت در دولت‌های یازدهم و دوازدهم را مطلوب ارزیابی می‌کنند نیز، این اقدام را یکی از اشتباهات دستگاه‌های تصمیم گیر در صنعت نفت می‌دانند. در این زمینه، غلامرضا شرفی، عضو کمیسیون انرژی مجلس دهم در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، بیان کرد: قطعا در شرایط تحریم و مشکلاتی که بر صادرات کشور به ویژه صادرات نفت، مشکلاتی برای صنعت نفت ایجاد کرده است. این تحریم بر سایر محصولات و فرآورده‌ها و تولیدات صنعت نفت نیز می‌تواند تاثیرگذار باشد.

او افزود: یک بحثی هست که اگر از قبل شرایط بحران را برای کشور پیش بینی می‌کردیم، شاید با سختی که تحریم می‌توانستیم مواجهه خوب و منطقی داشته باشیم، اما من فکر می‌کنم که صنعت نفت تمام توان خود را گذاشت و تمام تلاش خود را کرد که بتواند با تحریم مقابله کند و راهگشا باشد.

شرفی گفت: این که موفق بوده یا نه، بر می‌گردد به این که پشت پرده اداره کشور چه شرایطی وجود داشته که همه می‌دانند شرایط کشور خاص و سخت است. در هر صورت به نظر من صنعت نفت نمره قبولی گرفته، اما این که می‌توانسته بهتر عمل کند یا نه، بر می‌گردد به شرایطی که ما از یک بخش آن خبر داریم و از بخش دیگر آن بی خبریم و فقط مسئولان رده بالا مطلع هستند.

او ادامه داد: یکی از اشتباهات دستگاه‌های تصمیم گیری در نفت، برداشتن کارت سوخت بود، زیرا به هیچ وجه این اقدام منطقی نبود. یک سامانه‌ای با صرف هزینه و تجربه و وقت، توانسته بود بسیاری از اطلاعات مورد نیاز چگونگی مصرف فرآورده‌های نفتی در حد بنزین و گازوئیل را برای تصمیم گیری‌های کشور به روز کند.

عضو سابق کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی همچنین بیان کرد: به یکباره یک فردی بیاید، یک مشورتی بدهد و فردای آن بگوید سامانه کارت سوخت باید برداشته شود. چرا وقتی کاری با این کیفیت انجام شده، باید کارت سوخت برداشته شود؟ اصلا چه سودی می‌رساند؟ اما در مورد انرژی، نفت، فراورده‌های آن، پتروشیمی و صنایع پایین دستی آن، جزو کشور‌هایی هستیم که هنوز نتوانسته ایم به آن درصد مورد نیاز بازار جهانی با توجه به تکنولوژی که متاسفانه در اختیار نداریم، دست پیدا کنیم.

سهمیه بندی که همچنان غلط است

افزایش قیمت بنزین، از لحاظ منطقی و اقتصادی باید همچنان به صورت پلکانی افزایش یابد، اما به دلیل شرایط خاص تورمی که به دلیل مدیریت ضعیف بر کشور حاکم شده، به نظر نمی‌رسد طی چند سال آینده نیز این مسئله شدنی باشد. از طرف دیگر، سهمیه بندی بنزین که در شرایط فعلی وجود دارد نیز، با انتقادات فراوانی همراه است.

در حال حاضر سهمیه ماهانه خودرو‌های بنزین سوز شخصی ۶۰ لیتر و شخصی‌های دوگانه سوز ۳۰ لیتر است؛ این سهمیه برای تاکسی‌های بنزین سوز، ماهانه ۴۰۰ لیتر و دوگانه سوز‌ها هر ماه ۲۰۰ لیتر در نظر گرفته شده و سهمیه ماهانه برای موتور سیکلت‌ها نیز ۲۵ لیتر است. همچنین برای وانت‌های کم مصرف، ماهانه ۲۰۰ لیتر و وانت‌های پر مصرف، ماهانه ۳۰۰ لیتر سهمیه بنزین در نظر گرفته شده است. وانت‌های کم مصرف دوگانه سوز نیز هرماه ۶۰ لیتر و پر مصرف‌ها هر ماه ۱۲۰ لیتر بنزین ۱۵۰۰ تومانی سهمیه دریافت می‌کنند. برای آمبولانس‌ها نیز ماهانه ۵۰۰ لیتر سهمیه بنزین در نظر گرفته شده است.

سهمیه پویا، راهکاری که سال هاست به آن توجه نمی‌شود

پس از گلایه‌های مردم از این نحوه سهمیه بندی، دارندگان خودرو‌های فعال در آژانس‌های مسافری، تاکسی‌های اینترنتی، آمبولانس‌های آرامستان‌ها و تاکسی‌های بین شهری، بر اساس میزان پیمایش سهمیه اعتباری بنزین را از طریق کارت بانکی دریافت می‌کنند، اما پژوهش‌های علمی فعالان حوزه انرژی نشان دهنده است که به نظر می‌رسد یکی از اشکالاتی که در طرح سهمیه بندی بنزین از ابتدا تاکنون مطرح بوده، در نظر گرفتن سهمیه به صورت ایستا (ثابت) برای خودرو‌هایی با شرایط یکسان است در حالی که اگر این سهمیه به صورت پویا در نظر گرفته شود، به عدالت نزدیک‌تر است.

سهمیه پویا به معنای آن است که باید شرایط جغرافیایی در فصول مختلف سال برای هر خودرو نیز در نظر گرفته شود؛ به طور مثال، سهمیه دو خودرو مشابه که در شرایط یکسان در یک کارخانه خودروسازی ساخته شده اند، اما یکی در تبریز و دیگری در بوشهر است، نباید یکسان باشد، زیرا دمای هوا تاثیر فراوانی در مصرف بنزین دارد.

همچنین در مدل سهمیه پویا، در کلانشهر‌هایی که دارای ترافیک سنگین هر روزه هستند، باید سهمیه اضافه‌ای نیز به عنوان ضریب ترافیک در نظر گرفته شود. در حقیقت سهمیه مالکان خودرو در هر شهر باید متناسب با همان شهر در نظر گرفته شود، زیرا شهر‌های مختلف، دارای جمعیت، فرهنگ، موقعیت جغرافیایی و مشاغل متفاوتی نسبت به یکدیگر هستند.

بر اساس این گزارش، دولت آینده باید بتواند با کنترل نرخ تورم، اوضاع درآمدی و سفره مردم را مطلوب‌تر کند، تا بتواند افزایش پلکانی قیمت حامل‌های انرژی از جمله بنزین را نیز ادامه دهد و از ورود یک شوک مجدد به جامعه به دلیل افزایش ناگهانی جلوگیری کند. همچنین لازم است که همزمان با این مسئله، بر نحوه سهمیه بندی بنزین نیز یک بازنگری داشته باشد تا بتوانند این سهمیه بندی را به عدالت نزدیک‌تر کند.

منبع: راهبرد معاصر

کشتی حامل سوخت ایران در بندر ونزوئلا

آمریکا ده‌ها میلیون دلار بنزین ایران را فروخت

سخنگوی وزارت دادگستری ایالات متحده اعلام کرد فروش بیش از یک میلیون بشکه سوخت مصادره‌ای ایران به پایان رسیده است. مایک رایموندی اعلام کرد یک نفتکش دیگر که هفتهٔ گذشته توقیف‌ شده و حامل نفت ایران است در راه رسیدن به بنادر آمریکاست.

ایالات متحده در سال گذشته محمولهٔ ۱/۲ میلیون بشکه بنزین را که در چهار تانکر به‌سوی ونزوئلا می‌رفت، با اعلام آن که آنها حامل سوخت متعلق به ایران هستند، توقیف کرد و پس از چندی اعلام شد که محمولهٔ این تانکرها مصادره شده و به فروش می‌رسد.

سخنگوی وزارت دادگستری آمریکا روز پنج‌شنبه اعلام کرد فروش محمولهٔ فوق، اخیراً تمام شده و اکنون مقامات وزارت دادگستری در انتظار حکم دادگاه واشنگتن هستند تا بتوانند این مبلغ را که به ده‌ها میلیون دلار می‌رسد به «بنیاد قربانیان آمریکایی کشورهای حامی تروریسم» واریز کنند.

ایالات متحده هفتهٔ گذشته نیز نفتکش یونانی «آشیل» را با پرچم لیبریا (کشوری کوچک در غرب آفریقا) توقیف کرد. مقامات آمریکایی گفته‌اند این کشتی به‌جای محمولهٔ نفتی عراق، حامل نفت خام ایران است و کسانی با جعل مدارک دربارهٔ محمولهٔ آن قصد دور زدن تحریم‌های نفتی ایران را داشته‌اند‌. اکنون به‌منظور مصادرهٔ محمولهٔ نفت خام کشتی «آشیل» شکایتی در آمریکا روانهٔ دادگاه شده است.

دولت ایران هنوز دربارهٔ توقیف نفتکش فوق اظهار نظر رسمی نکرده است.

تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران در دوران دونالد ترامپ به شدیدترین حالت خود در سالهای اخیر رسید و گرچه جو بایدن، رئيس جمهوری فعلی آمریکا در کارزار انتخاباتی خود، از تمایل کشورش به بازگشت به برجام سخن گفته بود در هفتهٔ جاری اعلام کرد برای بازگرداندن ایران به میز مذاکره حاضر نیست تحریم‌ها علیه این کشور را لغو کند.

حال اینکه این اتفاقات چه بازخوردی در سوخت ایران داشته باشد باید منتظر باشیم و ببینیم.

منبع :‌ یورو نیوز

آلایندگی بنزین کشور استاندارد است

آلایندگی بنزین کشور استاندارد است

به گفته رئیس سازمان ملی استاندارد کیفیت بنزین تولید داخل در سال ۹۸ روند صعودی داشته و تمام پارامترهای آلاینده آن شامل گوگرد، بنزن، آروماتیک و الفین در سطح مجاز و استاندارد است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، نیره پیروز بخت، رئیس سازمان ملی استاندارد هفته گذشته با ارسال گزارش به بیژن زنگنه به تشریح وضعیت بنزین تولید شده در پالایشگاه‌های کشور پرداخت و ضمن اشاره به بررسی بنزین تولیدی در سال‌های ۹۳ تا ۹۹، از رعایت پارامترهای محیط زیستی و مجاز برشمردن میزان هیدروکربن‌ها و اجزای تشکیل دهنده این سوخت خبر داد.

به اذعان پیروزبخت کیفیت بنزین تولید شده در سال ۹۸ روند صعودی را طی کرده است و تمام پارامترهای آلاینده آن شامل گوگرد، بنزن، آروماتیک و الفین در سطح مجاز و استاندارد و قرار دارند.

منبع : مهرنیوز

اعلام برنامه مجلس برای یارانه بنزین

تسنیم به نقل از عضو هیئت رئیسه کمیسیون تلفیق بودجه نوشت: ما تصمیم داریم که بیمه همگانی را راه اندازی و حدود هفت میلیون خانوار بدون بیمه را با منابع دولت بیمه کنیم.

رضاخواه، عضو هیئت رئیسه کمیسیون تلفیق بودجه مجلس گفت: برای رسیدگی به معیشت مردم برنامه های مختلفی در کمیسیون تلفیق مطرح و بررسی شده است.

وی تصمیم کمیسیون تلفیق مجلس مبنی بر حذف ارز رانتی را در راستای حمایت از معیشت مردم خواند و گفت: منابع درآمدی حاصل از حذف این رانت، صرف کمک به معیشت مردم و تولید خواهد شد.

رضاخواه یادآور شد: یکی از نکاتی که تاکنون مد نظر نبوده و در کمیسیون مطرح شد اینکه مبلغ یارانه می تواند متغیر باشد؛ به این مفهوم که در صورت افزایش نرخ ارز و منابع درآمدی حاصل از آن برای دولت و افزایش قیمت کالاها، مبلغ یارانه ها نیز افزایش پیدا کند.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون تلفیق بودجه در پاسخ به این سوال که آیا زیرساخت این کار آماده است یا خیر؟ گفت: اگر قرار به پرداخت نقدی این یارانه باشد که زیرساخت خاصی لازم نیست و اگر هم قرار به اعطای کارت اعتباری باشد بانک مرکزی آمادگی خود را اعلام کرده است.

وی همچنین در رابطه با پرداخت یارانه به هر کد ملی (یارانه بنزین) اظهار کرد: این موضوع در حد پیشنهاد در کمیسیون تلفیق مطرح شد اما به دلیل نبود منابع هنوز رأی نیاورده است اما اگر این اتفاق بیفتد قطعاً گامی در جهت حمایت از عموم مردم کشور خواهد بود.

رضاخواه با بیان اینکه ما برای ستاد اجرایی فرمان امام (ره) و بنیاد مستضعفان تکالیفی را منظور کردیم، گفت: برآورد ما این است که از تکالیفی که بر عهده این ارگان های عمومی گذاشته شده و همچنین با استفاده از امکاناتشان حدود یک میلیون شغل ایجاد شود.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون تلفیق بودجه به موضوعی که هنوز قطعی و رسانه ای نشده اشاره کرد و گفت: ما تصمیم داریم که بیمه همگانی را راه اندازی و حدود هفت میلیون خانوار بدون بیمه را با منابع دولت بیمه کنیم که این کار کمک زیادی به اشتغال و ارائه خدمات درمانی خواهد کرد.

منبع : خبرآنلاین

درآمد ایران از صادرات بنزین

درآمد ۱.۴ میلیارد دلاری ایران از محل صادرات بنزین

ایران در هفت‌ماه نخست سال ۹۹ به عنوان صادرکننده فعال بنزین در منطقه حضور داشته و در این مدت از محل صادرات بنزین، درآمدی حدود ۱.۴ میلیارد دلار به‌دست آورده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت نفت، ایران که تا دو سال پیش واردکننده بنزین بود و حتی در سال ۹۷، روزانه تا ۴.۵ میلیون لیتر در روز بنزین به کشور وارد می‌کرد، حالا به‌عنوان صادرکننده این فرآورده استراتژیک در منطقه و جهان شناخته می‌شود. این در شرایطی است که در سال ۸۵، ایران روزانه بیش از ۲۷ میلیون لیتر بنزین وارد می‌کرد که موجب خروج ارز از کشور و وابستگی شدید برای تأمین امنیت انرژی کشور بود. همین وابستگی باعث شد تا در تحریم‌هایی که از ابتدای دهه ۹۰ شمسی آغاز شد، تحریم بنزین در صدر آنها قرار گیرد و ایران حتی در سال‌هایی مجبور شد با تغییر در فرآیندهای برخی پتروشیمی‌ها، از ریفورمیت به جای بنزین استفاده کند تا خلائی در تأمین این سوخت به‌وجود نیاید.

اما مهم‌ترین اقدام تکمیل پالایشگاه ستاره خلیج فارس بود که با اولویت‌بندی توسعه این پالایشگاه، فازهای آن یک به یک به مدار تولید آمدند و حالا پس از دو سال از بهره‌برداری فاز سوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس و ارتقای کیفی واحدهای پالایشگاهی در تولید بنزین استاندارد و تبدیل شدن ایران به صادرکننده بنزین، ایران نه‌تنها وارد کننده بنزین نیست، بلکه در هفت‌ماه نخست سال جاری حدود ۱.۴ میلیارد دلار درآمد از محل صادرات بنزین داشته است.

مختومه‌شدن پرونده واردات بنزین از مهرماه سال ۹۷، برگ جدیدی پیش روی صنعت پالایش کشور باز کرد تا بدین ترتیب واحدهای پالایشی علاوه بر تأمین نیاز داخلی، بتوانند پاسخگوی درخواست‌های صادراتی بنزین از کشورهای خارجی نیز باشند.

با توجه به مصرف افسارگسیخته بنزین در سال‌های گذشته بیم آن می‌رفت که میزان تولیدات پالایشگاه‌ها کفاف نیازهای داخلی را ندهد و در نتیجه به افزایش واردات بنزین منجر شود. این اتفاق می‌توانست در شرایط تحریم، صنعت نفت را که به‌شدت در تنگنا قرار گرفته دچار بحران عمیق‌تری کند.

اگر نگاهی به وضعیت کشور ونزوئلا انداخته شود می‌توان وخامت اوضاع را در این خصوص بهتر و عمیق‌تر درک کرد. فلج شدن پالایشگاه‌های کشور ونزوئلا و در نتیجه کمبود سوخت بحران سختی را پیش روی این کشور قرار داده است، اما ایران با برگ برنده خود یعنی ستاره خلیج فارس توانست از عهده این مسئولیت به‌خوبی برآید و حتی با ارسال محموله‌های بنزین به ونزوئلا قدرت و اقتدار ایران را مقابل سایر کشورها گوشزد کند.

بر اساس گزارش تفریغ بودجه سال ۹۸، با توجه به افزایش تولید و کاهش مصرف بنزین، کشور ما که تا سال ۹۷ واردکننده بنزین بود و به‌طور متوسط در سال ۹۷ روزانه ۴.۵ میلیون لیتر بنزین وارد می‌کرد، به صادرکننده بنزین تبدیل شد و در سال ۹۸ به‌صورت میانگین ۳ میلیون لیتر در روز صادرات بنزین داشته است که افزون بر جلوگیری از خروج ارز بابت واردات بنزین، موجب ورود ارز حاصل از صادرات بنزین در سال ۹۸ و هفت ماهه سال ۹۹ به ترتیب حدود ۴۹۰ میلیون دلار و ۱.۴ میلیارد دلار شده است.

منبع: مهرنیوز

 

کیفیت سوخت در تهران مطابق استاندارد یورو ۴

مدیر تامین و توزیع شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ضمن رد شایعه‌ها درباره بالا بودن گوگرد بنزین توزیعی در سطح شهر تهران گفت: کیفیت سوخت توزیعی در این کلانشهر کاملا مطابق یورو۴ است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت نفت، کرامت ویس‌کرمی درباره اعلام برخی شایعات مبنی بر افزایش گوگرد بنزین توزیعی در سطح شهر تهران تا سه برابر حد مجاز گفت: در نمونه‌گیری‌های ثانویه‌ای که روز شنبه، ۳۰ شهریور ماه از سوخت توزیعی در چند جایگاه عرضه در سطح شهر تهران انجام شد، نه تنها گوگرد هیچ کدام از نمونه‌ها به عدد ۵۰ پی‌پی‌ام (حد مجاز گوگرد) نمی‌رسید، بلکه در بسیاری از موارد این عدد از این رقم نیز کمتر بود که نتایج و مستندهای آزمایشگاهی آن نیز به سازمان‌های مربوطه ارسال شده است.

وی با تاکید بر اینکه سازمان ملی استاندارد و سازمان حفاظت محیط زیست تنها مراجع رسمی هستند که ‌می‌توانند درباره کیفیت سوخت توزیعی اظهارنظر رسمی کنند، گفت: واحد کنترل کیفیت مدیریت تامین و توزیع شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران به صورت روزانه کیفیت سوخت توزیعی در سطح شهر تهران و همه کلانشهرها و شهرهای کشور از انبار تا جایگاه را پایش می‌کند و در صورتی که کوچک‌ترین تغییراتی در گوگرد و اکتان و دیگر شاخص‌های سوخت مشاهده شود از انتقال فرآورده به جایگاه‌های عرضه جلوگیری می‌شود.

مدیر تامین و توزیع شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به اینکه کنترل کیفیت سوخت و آزمایش‌هایی که در این زمینه در آزمایشگاه‌های شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران انجام می‌شود، کاملا تخصصی است و دقت بسیار بالایی دارد، گفت: این آزمایش‌ها با نمونه‌گیری مستمر در انبارها، مخازن خودروها و در جایگاه‌ها (با حضور نمایندگان دیگر مراجع) به صورت روزانه، هفتگی و ماهانه انجام می‌شود.

آمادگی داریم در حضور نمایندگان رسانه‌ها کیفیت سوخت را آزمایش کنیم

ویس کرمی گفت: این آمادگی را داریم تا با حضور نمایندگان سازمان ملی استاندارد و سازمان حفاظت محیط زیست، سوخت‌ هر جایگاهی در سطح شهر تهران را که مدنظر آنها باشد، نمونه‌گیری و آزمایش کنیم.

وی با اشاره به تکلیف هیئت دولت برای توزیع سراسری بنزین یورو ۴ در همه جایگاه‌های سطح شهر تهران و کلانشهرها افزود: هم‌اکنون در بیش از یک هزار جایگاه عرضه سوخت در سطح کشور که شامل همه جایگاه‌های سطح شهر تهران و کلانشهرها و برخی شهرهای بزرگ است، فرآورده بنزین یورو ۴ توزیع می‌شود که بالغ بر روزانه ۳۰ میلیون لیتر بنزین در سطح کشور است. همچنین به صورت میانگین روزانه بیش از ۲۸ میلیون لیتر نفت‌گاز با کیفیت یورو ۴ در یک هزار و ۴۰۰ جایگاه در سطح کلانشهرها و مسیرهای مواصلاتی مهم کشور توزیع می‌شود.

منبع: مهرنیوز

بنزین 1500 تومانی

بنزین 1500 تومانی !

سازمان برنامه و بودجه کشور افزایش قیمت هر لیتر بنزین معمولی به ۱۲۰۰ تومان، بنزین سوپر به ۱۵۰۰ تومان و گازوئیل به ۵۰۰ تومان را تکذیب کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، سازمان برنامه و بودجه کشور با ارسال توضیحاتی به خبرگزاری مهر، هر گونه افزایش قیمت بنزین و گازوئیل در ادامه سال ۹۵ را تکذیب کرد.

برنامه‌ای برای عرضه بنزین ۱۵۰۰ تومانی نداریم

این سازمان تاکید کرده است: اخبار مهم کشور که بازتاب گسترده‌ای در جامعه دارند، به قطع یقین توسط مراجع رسمی مربوطه به اطلاع عموم می‌رسند.

این در حالی است که بیژن حاج محمدرضا، رئیس انجمن جایگاه‌داران سوخت سراسر کشور هفته گذشته، در جمع خبرنگاران با بیان اینکه امسال به طور قطع شاهد افزایش قیمت بنزین و گازوئیل خواهیم بود، از احتمال افزایش قیمت هر لیتر بنزین به لیتری ۱۲۰۰ تومان، بنزین سوپر ۱۵۰۰ تومان و گازوئیل به ۵۰۰ تومان خبر داده بود.

وی همچنین در خصوص زمان‌بندی افزایش قیمت بنزین هم بیان کرده بود: پیش‌بینی می‌شود با توجه به ابلاغیه حذف کارت هوشمند بنزین و توقف عرضه کارتی این فرآورده نفتی، افزایش قیمت‌ها به فاصله چند هفته پس از جمع‌آوری کارت‌های بنزین اتفاق بیافتد.

صادرات بنزین

واردات بنزین نصف شد

مدیر امور بین‌الملل شرکت نفت با اشاره به کاهش ۸ میلیون لیتری واردات روزانه بنزین، گفت: با صادرات ماهانه ۶۰۰ هزار تن گازوئیل، رکورد جدیدی برای صادرات این فرآورده نفتی ثبت شده است.

واردات بنزین ایران نصف شد

سیدمحسن قمصری درباره آخرین وضعیت صادرات و واردات فرآورده‌های نفتی از ایران، گفت: در حال حاضر واردات بنزین ایران در مقایسه با ماه‌های نخست سال کاهشی حدود هشت میلیون لیتر در روز را تجربه می‌کند.

مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه هم اکنون حجم واردات بنزین کشور به روزانه چهار میلیون لیتر در روز کاهش یافته است، تصریح کرد: پیش بینی می‌شود با ورود به نیمه دوم سال و کاهش مصارف داخلی، حجم واردات این فرآورده نفتی هم با کاهش بیشتری همراه شود.

این عضو هیات مدیره شرکت ملی نفت با تاکید بر اینکه همزمان با کاهش واردات بنزین، صادرات سایر فرآورده‌های نفتی کشور با افزایش قابل توجهی در مقایسه با مدت مشابه پارسال همراه شده است، اظهار داشت: در حال حاضر به طور متوسط ماهانه ۶۰۰ هزار تن گازوئیل توسط ایران به کشورهای مختلف جهان صادر می‌شود.

این مقام مسئول از نفت کوره و گاز مایع هم به عنوان دو محصول نفتی صادراتی ایران نام برد و افزود: هم اکنون به طور متوسط ماهانه بیش از ۲ میلیون تن نفت کوره صادر می‌شود.

قمصری با اشاره به صادرات ماهانه حدود ۱۴۰ هزار تن گاز مایع، تاکید کرد: با افزایش تولید گاز طبیعی و مدیریت مصارف داخلی هم اکنون ظرفیت مازادی برای صادرات انواع فرآورده‌های نفتی ایجاد شده است.

به گزارش مهر، حجم واردات بنزین ایران در نیمه نخست امسال روزانه به ۱۲ میلیون لیتر در روز رسیده بود که در مقایسه با مدت مشابه پارسال افزایشی حدود چهار میلیون لیتری پیدا کرده بود.

رکورد صادرات گازوئیل شکست

در همین حال عباس کاظمی معاون وزیر نفت با اشاره به صادرات روزانه بیش از ٦٠ میلیون لیتر گازوئیل و نفت کوره، گفت: در حال حاضر ایران سهمی معادل ١٣,٥ درصد (معادل روزانه ٢.٩ میلیون بشکه در سال ٢٠١٥) از مجموع صادرات فرآورده نفتی در منطقه خاورمیانه را به خود اختصاص داده است.

به گزارش مهر، با افزایش ظرفیت تولید گاز طبیعی در فازهای پارس جنوبی و جایگزینی گاز به جای گازوئیل و نفت کوره در سبد سوخت و انرژی نیروگاه‌های برق و صنایع، امکان افزایش صادرات فرآورده‌های نفتی در سال ۹۵ فراهم شده است.

بر اساس برنامه اعلامی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی سال آینده با بهره برداری از طرح‌های جدید پالایشگاهی به ویژه پالایشگاه ستاره خلیج فارس حجم صادرات فرآورده نفتی کشور به ۶۰۰ هزار بشکه در روز افزایش می‌یابد.

بنزین

کارت سوخت خودروهای فاقد بیمه اجباری شارژ نمی‌شود

علیرضا جعفری در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: از خردادماه سال جاری كارت سوخت خودروهائی كه فاقد بیمه اجباری شخص ثالث معتبر هستند شارژ نخواهد شد.

وی با اشاره به اینکه سهمیه پایه اردیبهشت ماه سوخت براساس پایش، به ناوگان حمل ونقل عمومی و جاده‌ای اعلام شد، بیان داشت: در راستای اجرای طرح تخصیص سهمیه سوخت ناوگان حمل و نقل براساس پیماش، سهمیه سوخت پایه اردیبهشت ماه امسال این دسته از ناوگان حمل و نقل جاده‌ای و عمومی نفت و گازسوز اعلام شد.

رئیس اداره حمل ونقل كالای استان اصفهان اظهار داشت: هدف از مصوبه تخصیص سوخت بر مبنای پیمایش، اختصاص سوخت، متناسب با تردد ناوگان است.

وی تاکید كرد: براساس این طرح سهمیه پایه اردیبهشت ماه در پنج پیمانه به كارت هوشمند سوخت منتقل می‌شود كه پیمانه اول غیر برخط و مابقی به صورت برخط شارژ می شود بنابراین رانندگان باید توجه داشته باشند كه در صورت عدم شارژ كارت سوخت به جایگاه‌های برخط مراجعه کنند.

وی اضافه كرد: بر این اساس سهمیه عملكرد خودروهای باری با وزرن ۳۰ تا ۴۰ تن، از هفت هزار و ۲۰۰ لیتر به ۹ هزار و مینی بوس‌ها از یک هزار و ۸۰۰ به دو هزار و ۴۰۰ لیتر افزایش داده شد.

جعفری به معیار مصرف سوخت در ۱۰۰ كیلومتر خودروهای كلاس مسافربری بالای ۴۰ نفراشاره و اذعان داشت: مصرف سوخت ناوگان حمل و نقل با عمر پائین پنج سال ۴۱ لیتر، شش  تا ۱۰سال ۴۵ و بالای ۱۱سال ۴۹ لیتر است و این در حالی است كه سهمیه اتوبوس‌های خاص همچون (اتوبوس‌های سه محور، دو طبقه و ولوو  B۱۲) كه دارای مصرف سوخت بیشتری هستند به ۲۵ لیتر افزایش یافته است.

رئیس اداره حمل و نقل كالای استان اصفهان با اشاره به سهمیه سوخت وسائل نقلیه مسافری درون شهری همچون اتوبوس ومینی بوس‌ها كه هنوز سامان دهی نشده، افزود: مالكان این ناوگان باید در اولین فرصت به اتحادیه اتوبوس‌رانی‌های شهری و یا به سایت اینترنتی (http://samandehi.uicb.ir) مراجعه و ثبت نام کنند چراكه با این كار سهمیه پایه در ماه‌های بعدی اصلاح می شود در غیر این صورت با كاهش سوخت بیشتری مواجه خواهند شد.

وی در خصوص سهمیه پایه ناوگان مسافری دیزلی سامان دهی نشده نیز تاکید كرد: سهمیه سوخت برای این دسته از ناوگان با ظرفیت ۲۰ نفر از یک هزار و ۵۰۰ لیتر به یک هزار و ۳۵۰ لیتر و برای ظرفیت بالای ۴۰ نفر از  چهار هزار و ۷۰۰ لیتر به سه هزار و ۷۰۰ لیتر كاهش خواهد یافت.

منبع : مهرنیوز

بنزین دونرخی

بنزین دو نرخی می شود

معاون وزیر نفت با اشاره به اینکه وزارت نفت نسبت به دو نرخی شدن بنزین اکراه دارد، گفت: سهمیه بنزین برای نرخ اول طوری تعیین می‌شود که نیاز واقعی مردم را حل کرده و نیازی به استفاده از بنزین با نرخ دوم نباشد.

به گزارش اقتصاد آنلاین، کاظمی که در یک نشست خبری در حاشیه نمایشگاه نفت سخن می گفت، به تلاش دولت برای تک نرخی شدن بنزین در سال گذشته با هدف شفاف سازی اقتصادی اشاره کرد.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی با اشاره به اینکه فلسفه مجلس برای مصوبه اخیر خود ادامه استفاده از کارت سوخت است، تاکید کرد: دو نرخی شدن پیشنهاد دولت نبوده و پیشنهاد مجلس است.

کاظمی با بیان اینکه در در زمان دو نرخی بودن بنزین ۹۰ درصد مصرف‌کنندگان از بنزین سهمیه‌ای با نرخ اول استفاده می‌کردند، افزود: وزیر نفت نسبت به دو نرخی شدن بنزین به دلیل تجارب گذشته دوران سهمیه‌ای اکراه دارد و سهمیه را طوری تعیین می کند که مردم نخواهند از سهمیه دوم استفاده کنند.

وی همچنین درباره‌ی برندسازی جایگاه‌های سوخت با اشاره به اینکه شرکت ملی پالایش و پخش به عنوان دارنده بیشترین مشتری ۲۰ میلیون مشتری دارد، گفت: برندسازی یک رقابت کیفی را ایجاد می‌کند.

معاون وزیر نفت و مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش ادامه داد: بسیاری از مردم از خدمات جایگاه‌داران گله دارند و در صورت برندسازی صاحب برند باید پاسخگوی مشتری بوده که در عرضه سوخت از نظر کمی و کیفی انحرافی نداشته باشد.

مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی  درباره پرداخت مالیات از سوی این شرکت، گفت: این شرکت به صورت ماهانه مالیات ارزش افزوده و مالیات بر درآمد خود را پرداخت می کند به طوری که ماهانه ۶۰۰ میلیارد تومان مالیات بر ارزش افزوده و ۶ میلیارد تومان مالیات بر درآمد می پردازیم، این میزان را تا کنون پرداختیم و آمادگی داریم مالیاتمان را روزانه پرداخت کنیم.

معاون وزیر نفت خاطرنشان کرد: اداره مالیات از ما مالیات فروش نفت طلب می کند در و این در حالی است که ما نه نفت را می خریم و نه می فروشیم.

وی ادامه داد:ما نفت را رایگان به پالایشگاه تحویل می دهیم و در مقابل شرکت نفت ضامن می شویم  وجه ضمانت ما نیز محصولی است که از پالایشگاه دریافت می کنیم.

کاظمی در ادامه گفت:  شله زرد نذری مالیات ندارد که مالیات فروش نفت را بدهیم.

کاظمی همچنین با بیان اینکه حساب های شخصی مدیران و حساب های شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی مسدود نشده، اظهار کرد: البته شنیدن که به دلیل اختلاف مالی حساب برخی پالایشگاه ها بسته شده است.

تولید مجدد بنزین در پتروشیمی بندر امام

به گزارش اقتصاد آنلاین، در حالی که در سال گذشته تولید بنزین توسط پتروشیمی ها با مصوبه هیات وزیران متوقف شد، پتروشیمی بندر امام مجددا اقدام به تولید بنزین خواهد کرد.

در این باره کاظمی گفت: پتروشیمی بندر امام اعلام کرده که با تغییر فرایند تولید خوراک می تواند بنزین یورو ۴ تولید کند که در این راستا فرایند تولید بنزین در این پتروشیمی را بررسی کرده و تولید بنزین یورو ۴ را تایید کردیم.

منبع : اقتصاد آنلاین

فرمان دو نرخی شدن بنزین دست کیست؟

ایسنا به نقل از یک عضو کمیسیون انرژی نوشت:اجرای قانون در اختیار دولت است و دولت هم مخالف آن است لذا دولت می‌تواند نسبت به دو نرخی یا تک‌نرخی بودن تصمیم گیری کند.

نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه دولت مخالف دو نرخی شدن است گفت: با توجه به اینکه اجرای قانون در اختیار دولت است و دولت هم مخالف آن است لذا دولت می‌تواند نسبت به دو نرخی یا تک‌نرخی بودن تصمیم گیری کند.

محمد سعید انصاری  در ارزیابی خود از دو نرخی شدن بنزین بر اساس قانون بودجه گفت: در جلسه کمیسیون انرژی مصوب کردیم که فقط کارت سوخت باقی بماند بیشتر، کمتر و چند نرخی شدن اصلا نه هدفمان بود و نه تصویب کردیم.

وی افزود: بعد از مصوبه کمیسیون، در تلفیق هم خوشبختانه مشکلی وجود نداشت تا این که در صحن علنی مجلس یکی از نمایندگان پیشنهادی را مطرح کرد که براساس آن قیمت بنزین چند نرخی می‌شد اما نهایتا مجددا در کمیسیون تلفیق بررسی اشکال اولیه تا حدود زیادی برطرف شد.

نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس خاطر نشان کرد: دولت مخالف دو نرخی شدن است و در قانون هم گفته است دولت می‌تواند دو نرخی کند می‌تواند هم این کار را انجام ندهد. بنابراین اجرای این قانون در اختیار دولت است.

انصاری تصریح کرد:‌ دولت هم با توجه به مشکلات مردم و مسائل جانبی یا وجود زمینه‌ای فساد هیچ وقت حاضر نیست این مشکلات زیاد شود و با توجه به اینکه دولت مخالف دو نرخی شدن است دو نرخی نخواهد شد.

نماینده مردم آبادان در مجلس در پایان ابراز کرد: این مصوبه نباید تصویب می‌شد و همان روال تک نرخی باقی می‌ماند، اما مردم هم نباید نگران باشند فکر می‌کنم دولت به سمت دو نرخی شدن نرود.

تولید بنزین در کشور افزایش می یابد

باشگاه خبرنگاران جوان نوشت: معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران گفت: هنوز خبری درباره افزایش قیمت بنزین از سوی وزارت نفت و این شرکت به دولت ارائه نشده است.

عباس کاظمی معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران درباره مصوبه مجلس شورای اسلامی مبنی بر توزیع بنزین دو نرخی گفت: در صورتی که دولت ابلاغ کند، ملزم به اجرا خواهیم بود اما اعتقادی به دونرخی بودن نداریم.

وی افزود: با توجه به شرایط کنونی پیشنهاد ما تک نرخی ماندن است و فقط در صورت موافقت دولت قیمت بنزین از مهرماه سالجاری دو نرخی خواهد بود.

وی یادآور شد: تلاش می کنیم که از بنزین تک نرخی در سال 96 دفاع کنیم.
کاظمی در خصوص تخصیص سوخت براساس پیمایش به خودروهای سنگین گفت: طرح تخصیص سوخت به ازای پیمایش از ابتدای سال گذشته آغاز شد و با اجرای آن مصرف سوخت در کشور کنترل شد.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران تاکید کرد: هز زمان که وزارت راه و شهرسازی همه خودروها را به جی پی اس(سامانه موقعیت یاب جهانی) متصل کند، مبنای محاسبه سهمیه گازوییل خودروهای باری و مسافری از بارنامه به پیمایش تغییر داده خواهد شد و در حجم دریافت سوخت بازنگری می شود.

وی همچنین از تخصیص نیافتن سهمیه گازوئیل به خودروهای سنگین فاقد بیمه شخص ثالث از ابتدای خردادماه امسال خبر داد و گفت: براساس مذاکراتی که با شرکتهای بیمه و بیمه مرکزی انجام شده است، تخصیص سهمیه سوخت خودروهای گازوئیل سوز فاقد بیمه شخص ثالث از ابتدای خردادماه قطع می شود و در صورتی که در زمان تعیین شده مالکان خودروها بیمه شخص ثالث خودروی خود را تمدید نکنند، سهمیه سوخت این خودروها قطع خواهد شد.

صرفه جویی 2 میلیون لیتر گازوئیل با حذف خودروهای فاقد بیمه

کاظمی با بیان این که پیش بینی می شود با حذف سهمیه سوخت خودروهای گازوییل سوز فاقد بیمه شخص ثالث روزانه حدود1.5 تا 2 میلیون لیتر دیگر صرفه جویی داشته باشیم، گفت: بر این اساس از قابلیتهای مختلف سامانه هوشمند سوخت برای مدیریت مصرف گازوییل استفاده می کنیم.

کاظمی با بیان این که سامانه هوشمند سوخت برای عرضه گازوییل سهمیه ای حفظ می شود، گفت: اکنون این سوخت با لیتری سه هزار ریال عرضه می شود که در نظر داریم تا زمان اصلاح و واقعی سازی قیمت گازوئیل این سامانه را حفظ کنیم زیرا معتقدیم اگر سامانه هوشمند سوخت وجود نداشته باشد کاهش مصرف محقق نمی شود.

قیمت بنزین افزایش نمی یابد

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش در مورد افزایش قیمت بنزین گفت: هنوز خبری در خصوص افزایش قیمت بنزین از سوی وزارت نفت و این شرکت به دولت ارائه نشده است و قیمت کماکان مانند سالهای گذشته خواهد بود.

معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران درباره کارت سوخت گفت: ترجیح ما این است که کارت سوخت در کشور مورد استفاده قرار گیرد، اگر دولت مصوب کند که بنزین با کارت سوخت توزیع شود، با توجه به تجارب سالهای گذشته شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی هیچگونه مشکلی برای ارایه ندارد.

وی یادآور شد: در سال 86 حدود 48 میلیون لیتر بنزین در کشور تولید می شد و مصرف کشور با واردات نیز 74 میلیون لیتر بود که با اجرایی شدن کارت سوخت و با مدیریت مصرف به 58 میلیون لیتررسید که این نشان دهنده این بود که 17 میلیون لیتر بنزین خارج از شبکه توزیع می‌شد.

کاظمی ادامه داد: همچنین 22 میلیون متر مکعب CNG در کشور به مصرف می‌رسد، بنابراین فلسفه کارت سوخت، عرضه امنیت سوخت در کشور است.

وی تصریح کرد: در صورت واقعی شدن قیمت سوخت، پیشنهاد ما این است که کارت سوخت در کشور حذف شود.

کاظمی یادآور شد: هر لیتر بنزین در حال حاضر براساس فوب خلیج فارس 37 سنت است که با یک حساب سرانگشتی قیمت فوب خلیج فارس معادل 1180 تومان می‌شود، بنابراین باز هم قیمت بنزین توزیعی در کشور با توجه به قیمت های فوب خلیج فارس، مالیات بر ارزش افزوده، نرخ انتقال و نرخ توزیع کمتر از قیمت تمام شده است.

وی گفت: پالایشگا‌ه‌های داخلی نیز براساس قیمت فوب خلیج فارس، فرآورده های نفتی را دریافت می‌کنند، بنابراین ما در قبال گرفتن بنزین از آنها مبنا را براساس قیمت فوب خلیج فارس در نظر می‌گیریم.

واردات روزانه 8 میلیون لیتر بنزین در سال 95

معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران در خصوص واردات بنزین گفت: در سال جاری برنامه این شرکت واردات روزانه 8 میلیون لیتر بنزین به کشور است، این در حالیست که در سال گذشته 9.5 میلیون لیتر بوده، بنابراین با راه اندازی پالایشگاه ستاره خلیج فارس ایران از واردات بنزین بی‌نیاز خواهد شد و می‌تواند به صادرکننده تبدیل شود.

کاظمی درباره پالایشگاه ستاره خلیج فارس گفت: این پالایشگاه در سال 89 به خاطر انقباض مالی به مشکل برخورده بود و در سال 91 با تغییر سهامدار پیشرفت پروژه سرعت گرفت.

وی تاکید کرد: همچنین اجناس مورد نیاز این پالایشگاه به دلیل تحریم به مانع برخورده بود، که با اجرایی شدن برجام اکثر تجهیزات این پالایشگاه وارد کشور شده و پیش‌بینی می‌شود در نیمه اول سال جاری بخش تقطیر آن راه اندازی شود.

همچنین امیدواریم تا پایان سال، پیش راه‌اندازی واحد بنزین سازی را نیز در این پالایشگاه داشته باشیم.

وی در ادامه راجع به پالایشگاه نفت بندرعباس اظهار داشت: طرح توسعه بنزین این پالایشگاه در حال اجراست و مردادماه وارد مدار سرویس خواهد شد، به طوری که 9 میلیون لیتر بنزین فعلی این پالایشگاه به 12 میلیون لیتر افزایش پیدا خواهد کرد که از این میزان حدود 6 میلیون لیتر بنزین یورو 4 خواهد بود.
پالایشگاه آبادان تامین اعتبار شد

معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران افزود: هم اکنون طرح توسعه پالایشگاه آبادان در دست اجراست، به طوری که منابع مالی این طرح توسط کمیسیون شورای پول و اعتبار به تصویب رسیده و به پیمانکار آن ابلاغ شده تا مراحل عملیاتی را اجرا نماید.

وی ادامه داد: با تخصیص این اعتبار بخشی از واحدهای قدیمی از سرویس های عملیاتی خارج و نوسازی می‌شود و همراه با ساخت واحدهای جدید سوخت تولیدی آن مطابق با استانداردهای یورو خواهد بود به طوری که مازوت این پالایشگاه از 40 درصد به 22 درصد تقلیل پیدا می کند.

تولید بنزین کشور افزایش می یابد

کاظمی افزود: تولید بنزین با بهره‌برداری از طرح بنزین سازی پالایشگاه نفت بندرعباس به 66 میلیون لیتر در روز خواهد رسید. در حال حاضر روزانه 16 میلیون لیتر بنزین یورو4 در پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند اراک، 12 میلیون لیتر در اصفهان و با بهره برداری از واحد های جدید بنزین سازی در بندرعباس و لاوان به ترتیب 6 و 3 میلیون لیتر در روز تولید بنزین یورو 4 كشور افزایش خواهد یافت.

توزیع بنزین یورو 4 در 5 کلانشهر دیگر در مهرماه

وی ادامه داد: در حال حاضر بنزین یورو 4 در 8 کلانشهر تهران، اراک، کرج، اصفهان، شیراز، اهواز و مشهد توزیع می‌شود و پیش‌بینی می‌شود تا مهرماه سالجاری شهرهای بندرعباس، چابهار، یزد، کرمان و بوشهر به این کلانشهرها اضافه شوند.

وی با اشاره به اینکه تولید بنزین تا مردادماه به 66 میلیون لیتر خواهد رسید، گفت: اگر پالایشگاه ستاره خلیج فارس به مرحله تولید برسد، ایران به عنوان صادرکننده بنزین خواهد بود.

کاظمی تاکید کرد: بنزین یورو 4 تولیدی کشور کاملا استاندارد بوده و مطابق با استانداردهای اروپایی است.

کاظمی یادآور شد: هم‌اکنون صادرکننده نفت سفید، نفت گاز، گاز مایع و مازوت هستیم و در صورت بهره برداری از ستاره خلیج فارس، صادرکننده بنزین نیز خواهیم بود.